Eliksir na zmarszczki i dodatek do sernika, czyli olej z pestek dyni

Wielki szał na używanie olejów zaczął się od oleju kokosowego. Podbił on szturmem blogosferę, pisały o nim wszystkie portale. Jego cudownym właściwościom nie było końca. Rozpoczął on, trwającą do dziś, modę na używanie olejów naturalnych. Kobiety (i nie tylko) pokochały je za wydajność, wielofunkcyjność oraz stosunkowo niskie ceny. W zasobach natury znajdziemy rozwiązanie na praktycznie każdy problem związany ze skórą  lub zdrowiem.

Działa na zmarszczki

Jednym z takich cudów jest olej z pestek dyni. Zawiera on antyoksydanty,  kwasy tłuszczowe omega 3- i 6, witaminę E, witaminę A, cynk, żelazo, selen, magnez. Dzięki temu jego działanie jest bardzo szerokie. Przede wszystkim jednak jest świetnym eliksirem na zmarszczki. Jako jeden z niewielu produktów działa on na każdy rodzaj starzenia się skóry w tym hormonalne, biologiczne, spowodowane promieniowaniem UV.

Dynia na stany zapalne

Innym problemem są stany zapalne, egzema czy też łojotokowe zapalenie skóry. W tej kwestii pomocy szukają nie tylko kobiety, mężczyznom takie dolegliwości również utrudniają życie. W tym wypadku, główną rolę ogrywa zawarty w oleju cynk, żelazo i selen. Mają one działanie łagodzące i oczyszczające. Zredukują wydzielanie sebum oraz oczyszczą pory dzięki czemu skóra będzie w lepszym stanie.

Ratunek dla suchej skóry

Olej z pestek dyni zapewni skórze płaszcz ochronny. Jest to szczególnie istotne przy skórze suchej oraz wrażliwej. Zapewni on bowiem ochronę przed szkodliwymi czynnikami, takimi jak zanieczyszczone powietrze, wiatr, klimatyzacja. Składniki nie tylko ochronią skórę z zewnątrz, ale wnikają w jej głąb fundując jej porządne nawilżenie.

Olej z pestek dyni w kuchni

Nie tylko nasza skóra może skorzystać na tym wspaniałym produkcie. Również fani oryginalnego jedzenia z niego skorzystają. Jest on bardzo intensywny, w smaku przypomina orzechy. Idealnie nada się do dań wytrawnych, ale można go nawet dodać do lodów śmietankowych lub sernika! Jest również świetnym uzupełnieniem past roślinnych i białego sera. Można nim polać ziemniaki, kaszę gryczaną, ryż lub humus. Będzie on dla naszego żołądka lekkostrawny, ponieważ zawiera dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Wpływ na nasz zdrowie

Jego spożywanie wspomaga leczenie chorób układu moczowego, miażdżycy oraz w leczeniu zaburzeń układu hormonalnego. Wspomaga także leczenie depresji. Należy jednak pamiętać, że olej nie zastąpi nam lekarstwa i konsultacji z lekarzem!

Ciekawostki o oleju

Jeden litr oleju powstaje z trzydziestu dużych dyń. Później należy go przechowywać w ciemnej, szklanej butelce w chłodnym miejscu, temperatura nie może przekraczać pięciu stopni. Tak przechowywany, zachowa swoje właściwości przez trzy miesiące.

 

 

Które mleko roślinne wybrać?

Roślinne lepsze od krowiego?

Mleko krowie wydaje się być najzdrowszym mlekiem. Jednak czy na pewno? Wielu dorosłych ludzi, a coraz częściej i dzieci, jest na nie uczulonych albo po prostu źle się po nim czuje. Dobrym wyborem jest mleko roślinne, na które decydują się weganie oraz 65% ludzi, którzy nie tolerują mleka krowiego. Dodatkowym faktem przemawiającym na korzyść mleka roślinnego jest to, że zawiera mniej kalorii niż mleko od krowy.

Rodzaje mleka roślinnego

Najbardziej popularne jest mleko sojowe, które budzi wiele kontrowersji. Produkowane początkowo w Azji Wschodniej, nie było do końca doceniane w codziennej diecie. Dzisiaj zapracowani ludzie często wybierają je jako dodatek do kawy, zwłaszcza, że występuje w wersji klasycznej, waniliowej i czekoladowej. Nie zawiera laktozy, ale za to mnóstwo aminokwasów niezbędnych. Powstaje przez gotowanie ziaren soi, które wcześniej są mielone. Ma bardzo podobny skład do mleka krowiego. Jeśli chcemy wybrać najdelikatniejszą wersję substytutu mleka krowiego, warto zastanowić się nad wyborem mniej znanego mleka… z grochu. Pod względem smaku i konsystencji najbardziej przypomina mleko od krowy.

Mleko migdałowe jest mniej bogate w składniki odżywcze, ale zawiera tylko 40 kalorii. Było znane już w średniowieczu, robiono z niego nawet masło. Powstaje z blanszowanych migdałów i wody, i nawet smakuje bardziej jak woda niż mleko, ale można używać go dokładnie tak samo jak mleka krowiego. Podobne do niego jest mleko z nerkowców, ma tylko nieco bardziej kremowy smak.

Wielu zwolenników ma mleko kokosowe. Powstaje z miąższu orzecha kokosowego. W przeciwieństwie do mleka krowiego, zawiera błonnik, ale ma też więcej tłuszczu niż pozostałe. Wycisza stany zapalne, a także działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Przez swoje właściwości nawilżające, jest świetnym kosmetykiem.

Mniej popularne mleko owsiane (zawierające beta-glukan, który obniża poziom cholesterolu), lniane i konopne (obydwa można zrobić w domu), to propozycje dla osób podatnych na alergie. Jednak ze względu na smak, producenci często dodają do nich cukier.

Kwestia gustu

Jak widać, zamienników mleka krowiego jest mnóstwo. Wybierając odpowiedni dla siebie, kierujmy się własnym zdrowiem i smakiem, ale pamiętajmy, że każdy z wymienionych rodzajów mleka roślinnego ma zalety, jak i wady. Najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie do diety różnych rodzajów mleka, i picie każdego z nich w umiarkowanych ilościach. Nasz organizm otrzyma wiele składników odżywczych, przez co będziemy cieszyć się dobrym samopoczuciem oraz zdrowym wyglądem.

 

 

Jak stosować olej słonecznikowy?

Olej słonecznikowy to bardzo znany produkt. Nie każdy jednak wie w jaki sposób można go stosować, aby nie zatracić jego cennych właściwości. Czym, oprócz doskonałego smaku wyróżnia się olej słonecznikowy i dlaczego nie zawsze można go użyć?

Jakie są właściwości oleju słonecznikowego?

Olej słonecznikowy jest tłoczony z nasion słonecznika. Pestki tej rośliny są bardzo bogate w olej, dlatego też można uzyskać go dość sporo. Jednak aby olej rzeczywiście miał pozytywny wpływ na zdrowie tłoczenie powinno odbywać się na zimno. Wtedy nie utleniają się cenne kwasy tłuszczowe, których w oleju słonecznikowym można znaleźć bardzo wiele. Najczęściej ceni się ten produkt ze względu na zawartość witaminy E. Ta witamina jest rozpuszczalna w tłuszczach i ma duży wpływ na stan skóry. Dlatego też warto stosować olej słonecznikowy tłoczony na zimno również jako dodatek do wszelkiego typu warzyw, które również często zawierają witaminę E. Jednocześnie nigdy nie powinno się smażyć na oleju słonecznikowym. Ten produkt ma bowiem bardzo niską temperaturę dymienia i jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych co sprawia, że podczas procesu smażenia powstają związki typu „trans”, które działają negatywnie na organizm.

Olej słonecznikowy stosowany zewnętrznie

Olej słonecznikowy można stosować nie tylko jako dodatek do wielu dań. To również surowiec, który bardzo często znajduje zastosowanie w celach kosmetycznych. Dzieje się tak ze względu na wspomnianą wyżej witaminę E, która zapobiega zmarszczkom. Można stosować ją zewnętrznie w celu poprawy stanu przesuszonej skóry. Według niektórych źródeł stosowanie witaminy E jest również wskazane w przypadku cery problematycznej, czyli wydzielającej zbyt dużo sebum. Nie tylko bowiem pozwoli unormować wydzielanie, ale także zapobiegnie przesuszaniu się skóry. Olej słonecznikowy można zastosować również jako środek do pielęgnacji włosów. W tym celu należy nałożyć go na mokre lub suche pasma w zależności od wybranej metody. Pozwala to nawilżyć i natłuścić przesuszone włosy. W przypadku nałożenia oleju na wcześniej położoną odżywkę olej zintensyfikuje działanie kosmetyku.

Olej słonecznikowy, podobnie jak inne oleje, można zastosować w celu lepszego oczyszczenia jamy ustnej. Obecnie coraz więcej osób wykorzystuje metodę ssania oleju z dobrym skutkiem. W tym celu wystarczy jedynie rano ssać olej słonecznikowy przez dwadzieścia minut. Następnie olej należy wypluć i natychmiast umyć zęby. Według zwolenników tej metody pozwala ona na lepsze usunięcie drobnoustrojów, co wspomaga także profilaktykę przeciwko próchnicy.